Monday, August 8, 2011

POLITIK DAN KEPIMPINAN KETUA KAMPUNG

Mengikut Sigmund Freud , politik adalah satu cara bagaimana mengatur ekonomi dan sosial mengikut acuan tertentu tetapi kaedah politik di sini ialah bagaimana untuk menjadi pemimpin , mencari pengaruh dan kuasa serta mengumpulkan kekayaan .

Tak kira lah partai mana , hala tuju politik hampirsemuanya kearah itu , dan asas kepada politik ialah demokrasi .

Demokrasi berasal daripada perkataan latin iaitu demos untuk rakyat dan kratin untuk kuasa tetapi sistem ini bukan sistem yang terbaik , sistem ini banyak yang boleh dimanupulasi  serta sering mengundang banyak permasalahan .

Katakan lah saorang yang rajin bekerja , jujur , mendapat sokongan rakyat , bijak dan berhemah dalam melaksanakan tanggungjawabnya tetapi kerana tidak pandai berpolitik kepartaian tetapi tidak disokong dalam partainya , maka pemimpin ini tidak akan dipilih kerana demokrasi menentukan , satu undi lebih adalah menang dan satu undi kurang , adalah kalah .

Sistem terbaik ialah cara Islam , yang halal tetap halal dan yang halal , tidak menjadi haram disebabkan pengundian .

Jika kumpulan yang mempunyai 10 anggota mengatakan sesuatu yang haram itu halal berasakan undi dimana yang menyokong ianya halal lapan berbanding yang mengatakan haram , tidak menjadikan yang haram itu halal kecuali berasaskan hukum Allah dan nas-nas yang ada .

Begitu lah , dalam pekerjaan juga banyak politiknya , dalam kepimpinan sukarela lagi kuat politiknya apatah lagi dalam partai politik , tentulah kena berpolitik .

Cuma Tok Nal harapkan , dalam kepimpinan Ketua Kampung , tiada yang berpolitik didalamnya , jalankan tanggungjawab secara jujur dan kerana Allah swt dan disitulah letaknya keberkatan tanggungjawab dan amanah yang disempurnakan .

Banyak pahalanya jadi Ketua Kampung sebagaimana imam di masjid , Ketua Kampung adalah tonggak kepada kampung mereka .

Tok Nal doakan kesejahteraan semua Ketua Kampung Tok Nal .

Moga-moga Allah memberikan hidayat dan keberkatan kepada perjuangan dan tanggungjawab semua Ketua Kampung .

Amin ............

No comments: