Sunday, November 29, 2009

UNAS , SATU KENANGAN SILAM

UNAS atau Universitas Nasional,Jakarta adalah pusat pengajian tinggi dimana Tok Nal pernah belajar dan lulus pada tahun 1990 di fakultas Sastra.

Berkesempatan berkunjung ke Jakarta baru-baru ini , Tok Nal berkunjung kesana , ingin bertemu dengan dosen atau pensyarah Tok Nal dulu macam Prof Ghazali Dunia , HB Jasin , Dra Haryati , Drs Sidi Gazalba atau pun rektor UNAS Prof Sultan Takdir Alaisyahbana .

Malangnya , hampir keseluruhannya sudah tiada lagi , sudah kembali ke alam barzah kerana Tok Nal lulus UNAS pada tahun 1990 dan sekarang tahun 2009 , bermakna sudah 19 tahun dan sebahagian lainnya sudah bersara .

Ketika itu kesemua dosen falkultas Sastra Unas rata-rata berumur lebih 50 tahun tetapi UNAS dulu dan UNAS sekarang tidak banyak bedanya .

Bangunannya macam dulu juga cuma kemudahan untuk berkunjung ke UNAS lebih mudah dengan menggunakan angkot atau ojek tetapi ongkosnya sudah meningkat .

Kalau naik angkot , cuma 2,000 rupiah tetapi jika menaikan ojek , kosnya meningkat kepada 7,000 rupiah , walaupun begitu , macetnya Pasar Minggu tetap saperti dulu juga .

Moga UNAS terus berkembang dan UNAS juga sudah khabar telah menjalin kerjasama dengan Universiti Malaya , Kuala Lumpur( UM ) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) , Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Univeriti Teknologi , Selangor dan Universiti Malaysia sabah ( UMS ) .

Bagi mereka yang ingin melayari website UNAS , sila tulis http://www.unas.ac.id/


Bergambar kenangan di pintu masuk utama UNAS



Papan tanda dalam kampus

Pintu gerbang masuk ke UNAS


No comments: